مبانی نظری پایان نامه مرتبط با ارتقای کیفیت فضای شهری و عنصر رنگ
فهرست پروژه :
بخش اول:تاریخچه و مفهوم رنگ
رنگ
پیشینه استفاده انسان از رنگ
رنگ های نمادین
رنگ ها در مذاهب و اماکن مقدس
نقش رنگ در ارتباطات
نظریه های مختلف راجع به رنگ
بخش دوم: تئوری رنگ
صفات رنگ
رنگمایه ، فام(hue) یا رنگ (color)
ارزش رنگ ، ولیو (value)
کروما ، اشباعات (saturation)
رابطه رنگ و فرم
کمپوزیسیون(تنظیم رنگ ها در فضا)
دایره رنگ
رنگ های اولیه یا اصلی ، ثانویه یا فرعی
رنک بیفام
رنگ مکمل
رنگ های همانند یا مجاور
هفت کنتراست رنگی
کنتراست رنگ
کنتراست تیره و روشن
کنتراست تکمیلی
کنتراست همزمان
کنتراست سیری
کنتراست وسعت
کنتراست سرد و گرم
هارمونی رنگ
اصول و معیارهای ایجاد هارمونی رنگ ها
روش اول: استفاده از رنگ پدیده های طبیعی
روش دوم: استفاده از سیستم رنگ
هارمونی رنگ اولیه
هارمونی تک رنگ
هارمونی مرتبط یا مجاور
هارمونی مجاور – مکمل
هارمونی رنگهای مکمل و دارای ارزش خلوص یکسان
هارمونی مکمل – مجزا
هارمونی مکمل دوتایی
هارمونی سه تایی و چهرتایی
هارمونی مکمل
روش سوم: ایجاد یک ترکیب هارمونی دار با استفاده از رنگ اشیاء هنری
روش چهارم: ایجاد هارمونی با استفاده از تجربیات فردی
بر جسته بینی رنگ ها
خصلت رنگها
بخش سوم : تاثیرپذیری از رنگ ها
تاثیرات ادراکی رنگ بر انسان
فرایندهای ذهنی ادراک رنگ
ادراک
انتخاب و جمع آوری اطلاعات
شناخت
سازماندهی
تصاویر ذهنی
خلق معنی
ارزیابی و یاداوری اطلاعات
تجربه
خاطره
تداعی
توقع
بخش چهارم : کاربرد رنگ در شهر
کاربرد رنگ در شهر
رنگ ضرورتی فراموش شده در سیمای شهر
رنگ در شهر از دیدگاه طراحی شهری
رنگ و نور
رنگ و مکان
رنگ و زمان
استفاده از رنگ های طبیعی در شهر
رنگ سبز در خاکستری شهر
رنگ مبلمان شهری
رنگ مرتبط با کاربری های عمده شهر
مراکز تفریحی
مقطع ابتدائی
مقطع راهنمایی و دبیرستان
سالنهای ورزشی.
سالن کنفرانس.
بخش پنجم : تصمیم گیری برای کاربرد رنگ در شهر
تصمیم گیری برای کاربرد رنگ در شهر
طراحی رنگ تورین
طراحی رنگ پس از جنگ
یک استراتژی رنگ برای ایل فراکمب
یک استراتزی رنگ برای نورویچ
استراتزی رنگ برای تیمز
تجربه نروژ
تجربه انگلستان (لندن و هارلو)
استفاده از رنگ در شهر مشهد
تصاویری از نقاشی بر روی دیوار و کف پوش ها در کشورهای دیگر
نتیجه گیری
بنفشه احمدی –
تشکر